A zen és a világért való felelősség

Harada Roshi beszédének részlete

A buddhizmus nem egyfajta dekoráció. A zen nem az egészségünket szolgálja, ne legyetek ilyen ostobák, hogy ezt gondoljátok! Ott vannak a különféle jógák, a taichi és a chikung, még sincs közük a zenhez. Mi értelme van az egészség megőrzésének, mikor egy napon a test úgyis meghal? Inkább nézz szembe azzal a kérdéssel: hova mész, amikor meghalsz? Ha nem ismered az élet igazságát, nincs hova fordulnod, amikor meghalsz. Ezek, az egészség megőrzése, a buddhizmus, mint az élet kidíszítése, ezek azok a dolgok, amelyek kísértetként követnek.
Hova mész, amikor meghalsz?

Ha nincs semmi hited, nem tudod, hova tartasz. Az pedig, hogy talán újjászületünk majd valahol, vagy a lelkünk megnyugszik valahol, ez csupán emberi vágyálom. Csak olyan valaki mondja ezt, hogy megnyugodjon, hogy megnyugtassa magát, akinek fogalma sincs a dolgokról. Hát nem hallod a hangokat, azoknak a hallottaknak a hangját, akik odavesztek, és azt kérdezik: hova menjek?

Csak azért találod ki, hogy a lelked majd megnyugszik, meg hogy majd újjászületsz valahol, mert te nem hallod őket.

Ha azok a halottak tényleg megszabadultak volna, ilyen szennyezett lenne a levegő? Hogyan fejezhetnének ki az éppen most születettek olyan dolgokat, amik nem léteznek? A most születettek azokat a dolgokat fejezik ki, amelyek léteznek. Halálos betegek. Szennyezett környezet, szennyezett korszak, szennyezett levegő – ez itt mind azoknak az embereknek a bűzös kipárolgása, akik eddig itt éltek. Még most is szennyezik a világot. Azok a lelkek azt üzenik nekünk: Ébredjetek!

Ha nem kezdjük el komolyan venni a gyakorlásunkat, és nem nyitjuk ki valódi szemünket, akkor nincs erőnk, hogy megszabadítsuk ezeket a lelkeket. És ez a világ egyre szennyezettebb lesz.

Ha ezekről az alapvető dolgokról nem tudsz, attól leszel boldog, hogy mondjuk elégedett vagy az életedben. Ha ezt zennek vagy buddhizmusnak hívod, az egy óriási félreértés. Se nem zen, se nem buddhizmus. Kérlek, erre nagyon figyelj oda, vagy máskülönben beleragadsz az egoista képzetekbe, amelyek a fejedben vannak, és teljesen összezavarnak. Szabadulj meg ezektől, és ne hagyd, hogy továbbhülyítsenek! Egyedül erre való a zen gyakorlóhely. Egyedül arra való, hogy megszabadulj az egoista képzeteidtől, ettől a bűzös párolgástól, ami szennyez, és elhülyít.

Mi van manapság, hány hely van a környékeden, ahol tényleg lehet ülni, ahol megszabadulhatsz ezektől? Hol vannak azok a helyek, ahol az életedet teheted fel mindezért, hol vannak? Manapság van mindenféle eszköz, mindenféle módszer, ami leköti a tudatot, bizonyos állapotba juttat, jól érzed magad tőle, - ezekkel az eszközökkel, módszerekkel tanítják, hogyan csendesítsd le a tudatodat. 500 vagy 1000, 5000, vagy még több embert össze tudnak gyűjteni, mert olyanokat mondanak, ami szórakoztatja a tudatod. Mélyen üres emberek gyülekeznek, és másokat is magukkal visznek. Olyan mérhetetlen sok ilyenfajta iskola van már. Jött-e valaha valaki is ezekből az iskolákból, akinek lett volna belső ereje, hogy megtisztítsa a világot? Még sohasem hallottam ilyenről. Tehát nem állhatunk meg annál, hogy csupán jól érezzük magunkat. Komolyan éreznünk kell, hogy felelősséggel tartozunk a világért! Ezt mondja most, itt Rinzai, nem a mindenkiben ott bújó rang nélküli személyt ecseteli szép szavakkal, hanem azt mondja, hogy ezeket a képzeteket, az egoisztikus gondolatokat és a dualizmust le kell tépni magadról. Nem állhatunk meg annál, hogy csupán jól érezzük magunkat.

Ha ezt nem érted, akkor tényleg bajban vagyunk.

Elhangzott a Sogenjiben a Rohatsu alatt.

Kapcsolódó bejegyzések:


- Én-böjt

- Kapaszkodó nélkül - zen meditáció
- Képek a vasárnapi zen meditációs elvonulásról
- Mi éltet? - interjú Szaladják Taikyo Istvánnal 
- A boldogság tibennetek van - interjú Szaladják Taikyo Istvánnal
- Csend és zaj - egy koan
- Zajkoan vagy csendkoan? (Zsolt mesél egy zen elvonulásról)